Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Szkoła Podstawowa im. Ignacego Łukasiewicza w Padwi Narodowej
Treść główna

Program profilaktyczno-wychowawczy

Artykuł

PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. IGNACEGO ŁUKASIEWICZA
W PADWI NARODOWEJ
ROK SZKOLNY 2024/2025

 

Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Podstawa prawna
  • Założenia Programu Profilaktyczno-Wychowawczego
  1. Cele i zadania wychowawcze szkoły
  2. Wzór osobowy ucznia
  3. Zadania nauczycieli
  • Powinności wychowawców i ich kompetencje
  • Współpraca z rodzicami
  1. Obszary realizacji Programu Profilaktyczno- Wychowawczego
  2. Działalność Wychowawcza Samorządu Uczniowskiego
  3. Zadania i sposoby realizacji Programu Profilaktyczno- Wychowawczego
  • Ewaluacja Programu Profilaktyczno- Wychowawczego
  • Ustalenia końcowe

 

I. WSTĘP

Dziecko dla pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości powinno wychowywać się w środowisku rodzinnym, w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia. Powinno być w pełni przygotowane do życia w społeczeństwie, jako indywidualnie ukształtowana jednostka, wychowana w duchu pokoju, godności, wolności, tolerancji, równości i solidarności.

Naukę należy ukierunkować na rozwijanie zdolności umysłowych i fizycznych dziecka, wyrabianie szacunku dla jego rodziców i dla praw człowieka oraz na kształtowanie wrażliwości na problemy otaczającego świata.

Wychowanie stanowi integralną całość z nauczaniem i należy do priorytetowych zadań szkoły. Ma ona obowiązek umożliwić uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do kontynuacji nauki oraz rozwój moralny i duchowy. Zadaniem szkoły jest ponadto stworzenie dobrych warunków do pracy, prowadzenie różnorodnych form zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych, stworzenie systemu oceniania i motywowania do pogłębiania wiedzy i kształtowania umiejętności.

 

II. PODSTAWA PRAWNA

Podstawę prawną Szkolnego Programu Profilaktyczno- Wychowawczego stanowią następujące aktualne dokumenty:

  • Konstytucja RP
  • Ustawa o Systemie Oświaty
  • Karta Nauczyciela
  • Podstawa Programowa
  • Statut Szkoły

 

III. ZAŁOŻENIA PROGRAMU PROFILAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEGO
  1. Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.(Konstytucja RP art.48usll). Szkoła dąży do wszechstronnego rozwoju ucznia: fizycznego, umysłowego, emocjonalnego, moralnego i duchowego.
  2. Wszyscy pracownicy szkoły oraz rodzice i uczniowie włączają się do realizacji Szkolnego Programu Profilaktyczno- Wychowawczego. Zasadą wszystkich członków wspólnoty szkolnej jest brak obojętności wobec problemów wychowawczych. Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia (art.4 ustawy o systemie oświaty).
  3. Nauczanie i wychowanie za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata (Preambuła do Ustawy o Systemie Oświaty)
  4. Szkoła jest miejscem, które umożliwia wszechstronny rozwój osobowości ucznia, dzięki harmonijnej realizacji zadań w zakresie nauczania, kształtowania umiejętności i wychowania. Szkoła ma być zatem: bezpieczna, atrakcyjna i lubiana.

Bezpieczna – to znaczy wolna od zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, ale także taka, w której dziecko bez lęku szuka odpowiedzi na nurtujące go pytania, potrafi odkryć swoje mocne strony i rozwijać je przy pomocy wychowawcy, umacnia wiarę we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów.

Atrakcyjna – czyli oferująca takie zajęcia edukacyjne i wychowawcze, które będą służyły harmonijnemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu dziecka wychodząc naprzeciw jego naturalnym potrzebom i zainteresowaniom wynikającym z życia w rodzinie, regionie, kraju.

Lubiana – taka, z którą utożsamia się każdy członek społeczności szkolnej, do której dziecko przychodzi z radością i aktywnie uczestniczy w jej życiu. Zasadą, według której nauczyciele wspierać będą obowiązki rodziców, winno być hasło: kochać i wymagać.

  1. Tworzenie Programu Profilaktyczno- Wychowawczego zostało poprzedzone diagnozą sytuacji wychowawczej poprzez:
  2. Obserwacje uczniów na zajęciach dydaktycznych, poza lekcyjnych, wycieczkach, uroczystościach szkolnych, w bibliotece szkolnej, na korytarzach w czasie przerwy, itp.
  3. Analizę dokumentacji pedagoga szkolnego.
  4. Analizę sytuacji wychowawczej w szkole.
  5. Rozmowy z rodzicami, uczniami, nauczycielami.

Zdiagnozowane problemy występujące w szkole:

  1. Opuszczanie zajęć lekcyjnych, spóźnienia, wagary.
  2. Przypadki przemocy, zwłaszcza psychicznej, występujące wśród uczniów, wandalizm.
  3. Palenie papierosów, spożywanie alkoholu.

Przyczyny występujących problemów:

  1. Brak osiągnięć szkolnych skutkujący absencją na zajęciach.
  2. Kryzysy rozwojowe mogące mieć wpływ na realizację obowiązku szkolnego.
  3. Niezadawalający poziom umiejętności społecznych uczniów.
  4. Niezaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych przez rodziców- miłości, bezpieczeństwa, akceptacji.
  5. Niski poziom wykształcenia u statutu materialnego rodziców może być przyczyną niepodejmowania przez uczniów działań dydaktycznych i społecznych.
  6. Dysfunkcje w rodzinach, negatywne wzorce postępowania.

 

  1. Profilaktyka w Szkole Podstawowej w Padwi Narodowej powinna koncentrować się na wzmacnianiu czynników chroniących:
  2. Czynny aktywny udział uczniów w życiu szkoły, oferującej wiele zajęć pozalekcyjnych, umożliwiających rozwój zainteresowań, a także będących sposobem na walkę z nudą.
  3. Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym poprzez umożliwienie uczniom korzystania z konsultacji przedmiotowych, dodatkowych zajęć dydaktyczno- wyrównawczych.
  4. Wspomaganie rozwoju społecznego uczniów poprzez zorganizowanie zajęć z zakresu psychoedukacji.
  5. Konstruktywna współpraca z rodzicami w zakresie wspomagania ich w prawidłowym pełnieniu funkcji wychowawczych.
  6. Stwarzanie możliwości samorealizacji i przynależności do pozytywnych grup rówieśniczych.
  7. Działalność profilaktyczna szkoły odbywa się we współpracy ze środowiskiem lokalnym, które pełni ważną rolę w kształtowaniu osobowości ucznia. Zgodnie z art. 5a ust.2 ustawy o systemie oświaty zapewnienie kształcenia, wychowania I opieki, w tym profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym gmin, powiatów i samorządów województw, dlatego nasza szkoła na bieżąco współpracuje z Urzędem Gminy w Padwi Narodowej.
  8. Aby zwiększyć skuteczność działań profilaktyczno- wychowawczych szkoła współpracuje także z następującymi instytucjami:
  9. Posterunkiem Policji w Tuszowie Narodowym,
  10. Wydziałem Prewencji KPP w Mielcu,
  11. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Padwi Narodowej,
  12. Gminnym Ośrodkiem Kultury w Padwi Narodowej,
  13. Gminną Komisją Przeciwdziałania Problemom Alkoholowym w Padwi Narodowej,
  14. Kuratorami sądowymi działającymi na terenie gminy Padew,
  15. Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Mielcu,
  16. Sądem Rejonowym w Tarnobrzegu.
  17. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej I Psychoterapeutycznej dla Dzieci I I Młodzieży w Mielcu

 

IV. CELE  I ZADANIA WYCHOWAWCZE SZKOŁY

Cele wychowawcze są realizowane przez społeczność szkolną, którą stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły działający w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku.

Celem wszystkich działań wychowawczych jest wszechstronna pomoc uczniowi w kształtowaniu i wypracowywaniu wewnętrznej harmonii we wszystkich sferach jego osobowości (fizycznej, psychicznej, emocjonalnej, intelektualnej i duchowej).

Szkoła w swym programie edukacyjnym i wychowawczym ma za zadanie przekazywać dzieciom wiedzę w sposób odpowiedni do naturalnej w ich wieku aktywności, kształtować postawy uczniów, umożliwiając im poznawanie świata w jego jedności i złożoności, wspomagać ich samodzielność uczenia się, inspirować do wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzić ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji.

Do realizacji powyższych zadań zobowiązani są wszyscy nauczyciele wypełniający swoje powinności wynikające z pracy edukacyjnej. Służy temu tworzenie klimatu współpracy nauczycieli, nauczycieli świetlicy, współpraca z pedagogiem szkolnym, nauczycielem – bibliotekarzem, księdzem, katechetą oraz placówkami wspomagającymi działania szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki.

Wzory kultury, zachowania i mowy czerpiemy z dziedzictwa wiary i kultury, bogactwa i piękna poezji, literatury oraz wzorców osobowych, ludzi o wysokim autorytecie moralnym.

Szkoła Podstawowa w Padwi Narodowej stawia sobie w szczególności następujące zadania:

  • Zapewnienie warunków do prawidłowego rozwoju wychowanków w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną i grupą rówieśniczą.
  • Wprowadzenie dziecka w kręgi życia społecznego szkoły, gminy, regionu, ojczyzny oraz kształtowanie postawy poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
  • Umacnianie wiary dziecka we własne siły i mobilizowanie do pracy nad sobą.
  • Stwarzanie sytuacji zmuszających do dokonywania właściwych wyborów, hierarchizacji wartości i przestrzegania norm życia społecznego.
  • Rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.

V. WZÓR OSOBOWY UCZNIA

W efekcie prowadzonych działań wychowawczych absolwent klasy III Szkoły Podstawowej w Padwi Narodowej na miarę swoich możliwości powinien:

  • być otwartym i ciekawym świata,
  • poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie, czytać ze zrozumieniem,
  • posługiwać się matematyką w szkole i w życiu,
  • być wrażliwym na piękno przyrody, szanować ją i rozumieć potrzebę ochrony środowiska,
  • korzystać z różnych źródeł wiedzy,
  • być chętnym do podejmowania działań, współpracy w zespole, rozwiązywania problemów,
  • odpowiedzialnie wykonywać powierzone mu zadania,
  • być odpowiedzialnym za swoje czyny i świadomym swojej pozycji w grupie, poznawać prawa i obowiązki ucznia,
  • okazywać pozytywne uczucia i rozwiązywać konflikty bez agresji,
  • być tolerancyjnym – szanować innych bez względu na ich odmienność ( rasa, wyznanie, niepełnosprawność)
  • szanować symbole narodowe i religijne,
  • współuczestniczyć w życiu klasy, grupy, rodziny, społeczności,
  • troszczyć się o zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych.
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID-19),

 

Absolwent po II etapie edukacyjnym powinien być:

  • Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny

a/ poznaje swoje prawa i stara się podejmować obowiązki wynikające z roli ucznia w szkole i dziecka w rodzinie

b/ systematycznie przygotowuje się do lekcji,

c/ uczy się podejmowania odpowiedzialności za postępowanie własne i za swój udział w pracach grupy,

d/ próbuje zrozumieć motywy zachowań rówieśników,

e/ wie jak unikać zagrożeń,

f/ chętnie włącza się w życie klasy,

g/ jest wrażliwy – uczy się dostrzegać problemy innych i stara się pomagać w trudnych sytuacjach, szuka pomocy dla potrzebujących i nie przechodzi obok nich obojętnie,

h/ uczy się odpowiedzialności za własne słowa.

i/ zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego).

  •  Samodzielny, zaradny, otwarty

a/ przejawia własną aktywność w podejmowaniu różnych zadań na terenie szkoły i domu,

b/ często pyta starszych, starając się zaspokoić własną ciekawość,

c/ podejmuje próby uporządkowania zdobytej wiedzy z różnych dziedzin życia,

d/ stara się planować swoje działania.

  • Uczciwy, prawy, prawdomówny

a/ rozpoznaje pozytywne normy zachowań w otoczeniu szkolnym oraz domowym i stosuje się do nich,

b/ docenia znaczenie szczerości i prawdomówności,

c/ umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść konsekwencje,

d/ rozumie, że nie wolno zaspokajać własnych potrzeb kosztem cudzych praw i interesów,

e/ szanuje własność cudzą i swoją.

  • Kulturalny, taktowny, szanujący siebie i innych, tolerancyjny

a/ dba o swój wygląd i higienę osobistą,

b/ dba o własne ciało, rozwija sprawność fizyczną, umie bronić się przed zagrożeniami niszczącymi zdrowie jak: alkohol, nikotyna, narkotyki oraz agresją i przemocą,

c/ zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania obowiązującego w życiu codziennym i stosuje je,

d/ uczy się szacunku dla symboli narodowych i religijnych. W codziennym życiu w szkole, poza nią czci i szanuje symbole narodowe: Godło Polski, Flaga, Sztandar szkoły, symbole patrona szkoły itd.,

e/ uczy się szacunku dla innych ludzi, również odmiennych pod różnymi względami i stara się ich nie urazić swoim zachowaniem,

 f/ okazuje szacunek dla osób starszych, chorych, niepełnosprawnych - czynnie włącza się w akcje humanitarne,

g/ zawsze zwraca się do innych w sposób życzliwy i taktowny pod względem kulturowym i językowym,

h/ przestrzega form grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, wybaczam, proszę, nie używa słów obelżywych i wulgarnych,

i/ potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozaszkolnych i pozadomowych (np. wycieczki, kino, teatr).

  • Krytyczny wobec siebie i innych

a/ potrafi zachowanie własne i innych odnieść do systemu wartości obowiązujących nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w naszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne rozbieżności,

b/ podchodzi z dystansem do informacji płynących ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie,

c/ odróżnia w przekazach medialnych fikcję od świata realnego, opinię od faktów,

d/ kreuje postawę pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych, oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób.

 

  1. ZADANIA NAUCZYCIELI

Wszyscy nauczyciele uczą i wychowują:

  1. Dbają o wszechstronny rozwój ucznia, rozpoznają uzdolnienia i umiejętności, zachęcają do ich rozwoju, pomagają uczniom osiągającym słabe wyniki w nauce.
  2. Kształtują umiejętność uczenia się i planowania pracy.
  3. Uczą rozumienia świata i postrzegania go jako całości oraz pomagają uczniowi odnaleźć w nim swoje miejsce. Organizują wycieczki przedmiotowe z udziałem uczniów i rodziców.
  4. Współpracują z wychowawcą, pedagogiem, specjalistami.
  5. Przygotowują do udziału w życiu publicznym.
  6. Uczą komunikowania się, rozwiązywania w sposób twórczy problemów i podejmowania decyzji.
  7. Uczą współdziałania w zespole i pracy w grupie.
  8. Zachęcają do poszukiwania informacji.
  9. Dostrzegają i pochwalają pozytywne zachowania uczniów, przeciwdziałają agresji, przemocy w szkole.
  10. Rzetelnie informują wychowawców, rodziców, nauczycieli o osiągnięciach, uzdolnieniach i trudnościach uczniów.
  11. Rozwijają zainteresowania i zdolności uczniów.
  12. Zapoznają rodziców z kryteriami ocen.
  13. Organizują ciekawe lekcje z zastosowaniem aktywizujących metod nauczania oraz zajęcia z udziałem specjalistów.
  14. Biorą udział w warsztatach i konferencjach szkoleniowych.
  15. Realizują tematy wynikające z podstawy programowej.

 

VII. POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW I ICH KOMPETENCJE

Powinności nauczyciela –wychowawcy w I etapie edukacyjnym:

  • Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej jest instruktorem w kształtowaniu umiejętności uczniów.
  • Podejmuje on zadania: opiekuńcze, wychowawcze, profilaktyczne i wyrównujące szansę edukacyjne uczniów.
  • Czuwa nad rozwojem moralnym, ukazując uczniom: dobro, prawdę, piękno i sprawiedliwość.
  • Jest doradcą i przewodnikiem.

 

Zadania wychowawcze w I i II etapie edukacji:

Każdy nauczyciel jest wychowawcą, ale szczególną rolę pełni wychowawca klasy. Musi być on jednocześnie opiekunem, przyjacielem, doradcą, autorytetem i przewodnikiem.

  • Troszczy się o rozwój kulturalny, emocjonalny i społeczny uczniów.
  • Zna mechanizmy rządzące rozwojem emocjonalnym i psychicznym wychowanków.
  • Panuje nad zespołem wychowanków i kieruje nim, w sposób, który umożliwia mu dyskretne i taktowne wywieranie wpływu na skład grupy rówieśniczej i zasady w niej obowiązujące, tak, aby zapewnić wszystkim uczniom udział w jej życiu.
  • Powinien stwarzać atmosferę bezpieczeństwa emocjonalnego.
  • Wychowawca w sposób taktowny interesuje się życiem pozaszkolnym uczniów, zna ich sytuację rodzinną, wspiera rodziców w działaniach wychowawczych.
  • Informuje o sukcesach i niepowodzeniach, wspólnie z rodzicami szuka odpowiednich środków i metod oddziaływania.
  • Wychowawca w trosce o higienę pracy ucznia czuwa nad całością procesu dydaktycznego.

 

Kompetencje:

  • Wychowawca decyduje o kierunku pracy wychowawczej klasy, koordynuje działalność dydaktyczną nauczycieli uczących w danej klasie.
  • Ocenia i opiniuje uczniów.
  • Kieruje systemem nagród i kar.
  • Rozwiązuje trudności wychowawcze w klasie.
  • Reprezentuje klasę na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
  • Czuwa nad frekwencją uczniów.
  • Pełni funkcję mediatora pomiędzy uczniem a rodzicem, uczniem a nauczycielem.
  • Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
  • Organizuje imprezy klasowe, wycieczki.

 

Diagnoza zespołu klasowego:

  • Wychowawca poznaje zespół klasowy, rozpoznaje mocne i słabe strony uczniów.
  • Diagnozuje uzdolnienia i zainteresowania uczniów.
  • Rozpoznaje sytuację rodzinną pod względem materialnym i wychowawczym, ustala zakres potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i organizuje pomoc.
  • Określa pozycję ucznia w klasie.
  • Systematycznie diagnozuje trudności w nauce, kontroluje frekwencję na lekcjach.

 

VIII. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Cele współpracy:

  1. Zapewnienie harmonijnego rozwoju dziecka.
  2. Przeciwdziałanie zagrożeniom.
  3. Stworzenie jednolitego systemu oddziaływań wychowawców.
  4. Wymiana informacji o uczniu.

Wychowawca:

  • Utrzymuje stały kontakt z rodzicami. Informuje ich o zaistniałych trudnościach w nauce i problemach wychowawczych.
  • Angażuje rodziców w życie klasy i pomoc w pracach na rzecz szkoły (organizację wycieczek, imprez szkolnych).
  • Przedstawia i uzgadnia kryteria oceny zachowania.
  • Ustala formy kontaktów i terminy spotkań z rodzicami.
  • Organizuje wystawy prac uczniów na wywiadówkach.

Rodzice:

  • Uczestniczą w życiu szkoły, biorą udział w tworzeniu programu profilaktyczno- wychowawczego szkoły.
  • Biorą udział w zebraniach i prelekcjach poświęconym zagadnieniom wychowawczym.
  • Motywują dzieci do nauki.
  • Pisemnie lub ustnie usprawiedliwiają nieobecności uczniów.
  • Pomagają w organizowaniu wycieczek, imprez szkolnych.

Dokumentowanie pracy wychowawczej:

  • Wychowawca opracowuje plan pracy wychowawcy klasowego oraz tematykę godzin wychowawczych spójne ze szkolnym Programem Wychowania  przedstawia je do akceptacji rodziców.
  • Wychowawca prowadzi zeszyt uwag o uczniach. Wychowawca ustala semestralną i roczną ocenę zachowania uczniów po konsultacji z nimi, Radą Pedagogiczną i innymi pracownikami szkoły. Informuje rodziców (prawnych opiekunów) w terminie określonym w SSO o zagrożeniu oceną niedostateczną.

 

IX. OBSZARY REALIZOWANIA PROGRAMU PROFILAKTYCZNO-  WYCHOWAWCZEGO

 W procesie dydaktycznym:

  • Na poszczególnych przedmiotach.
  • W ścieżkach edukacyjnych: prozdrowotnej, ekologicznej, czytelniczo– medialnej, wychowania do życia w społeczeństwie, wychowanie do życia w rodzinie wychowanie regionalne - dziedzictwo kulturowe w regionie.
  • Poprzez działalność wychowawców klas.
  • Zajęcia pozalekcyjne.
  • Samorządność.
  • Obchody uroczystości szkolnych, lokalnych i świąt narodowych.
  • Organizowanie wycieczek oraz innych form wypoczynku i rekreacji.
  • Udział w różnorodnych zadaniach podejmowanych przez środowisko lokalne.
X. DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

Samorząd Uczniowski - stanowi reprezentację społeczności uczniowskiej, jest przedstawicielem i rzecznikiem dzieci, współgospodarzem szkoły, organizatorem wewnętrznego życia szkolnego.

Samorząd Uczniowski jest znaczącym elementem pracy wychowawczej, a działalność samorządowa stanowi ważny egzamin przed przekroczeniem progu do odpowiedzialności, samodzielności i ponoszenia konsekwencji w życiu dorosłym.

Rozwój samorządności ma na celu:

  • integrację społeczności szkolnej,
  • inspirowanie samodzielnych działań uczniów w nauce, zabawie i pracy na rzecz szkoły i klasy. Uczniowie współuczestniczą w organizowaniu życia kulturalnego w szkole, identyfikują się z celami i zadaniami grupy,
  • wdrażanie do przejmowania odpowiedzialności za realizację określonych zadań lub dziedzin życia szkoły,
  • organizację dyżurów szkolnych, akcji charytatywnych, niektórych imprez szkolnych,
  • stały kontakt z dyrekcją szkoły,
  • przedstawiciele SU przedstawiają problemy szkoły, sugerują rozwiązania.

 

  1. ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEGO

 

I. WYCHOWANIE DO ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE

 

Zadania

Sposoby realizacji

Rodzic/uczniowie

Odpowiedzialni

Termin

Ewaluacja

 

1.     Kształcenie prawidłowej postawy ucznia w środowisku szkolnym

Przestrzeganie praw dziecka.

 

 

 

 

 

Dbanie o czystość, ład i porządek oraz o wystrój klasy i szkoły

Dobra organizacja dyżurów podczas przerw.

 

Wychowawcy klas

Nauczyciele

Cały rok

 

Obserwacje rozwoju osobowości uczniów

 

Współdziałanie w zespole, praca w grupie

 

Zajęcia

z wychowawcą (godz.

wychowawcze), zajęcia integracyjne, wycieczki.

Klasy 1-8

Wychowawcy

Cały rok

 

Omawianie zachowań na zespole wychowawczym

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i szanowania ich poglądów.

 

Zajęcia z zakresu:

- komunikacji społecznej;

- współpracy;

- integracji zespołów klasowych;

- radzenia sobie z emocjami;

- kultury zachowania/stosowania się do norm, zasad;

- empatii, tolerancji, akceptacji / funkcjonowania wśród innych;

- wzmacniania poczucia własnej wartości;

- analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania./ w ramach godzin wychowawczych

Klasy 1-8

 

Wychowawcy

Pedagog szkolny

Psycholog szkolny

 

 

 

 

Kształtowanie prawdziwego obrazu siebie

 

-Zajęcia psychoedukacyjne: wspieranie i rozwiązywanie problemów, gry i zabawy psychoedukacyjne

 

-Indywidualne rozmowy z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem

 

-Lekcje wychowawcze dotyczące lepszego poznania siebie i swoich zainteresowań

Klasy 1-3

 

 

 

Klasy 1-8

 

 

Klasy 4-6

 

Pedagog szkolny

Psycholog

Pedagog specjalny

Psycholog, pedagog

 

Cały rok

 

 

Dbanie o kulturę słowa

 

-Zabawy edukacyjne
„ Kulturalnie rozmawiam”

-utrwalanie kulturalnych zachowań-„czarodziejskie słowa”: proszę, przepraszam, dziękuję:,

 

-Obchody tygodnia życzliwości i pozdrowień

Klasy 1-3

 

 

 

 

 

Klasy 1-8

 

Wychowawca, pedagog, psycholog

 

 

 

 

Wychowawca, pedagog, psycholog

 

Cały rok

 

 

 

 

 

18.11-22.11.24

 

 

Praca na rzecz innych- wolontariat

-Troska o kolegę, koleżankę z klasy-zajęcia z edukacji społecznej,

 

-Udział w akcjach charytatywnych

 

Klasy 1-8

 

 

Klasy 1-8

Wychowawca

 

 

Wychowawca, opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu

Cały rok

 

 

Wg potrzeb

 

2.Wzmacnianie poczucia własnej wartości

 

Diagnoza uczniów sprawiających problemy wychowawcze.

 

Realizacja programu „APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ” (klasy 6b, 6c)

 

Współpraca

z rodzicami, wspomaganie ich w roli wychowawczej.

 

 

Traktowanie uczniów

z życzliwością

i empatią.

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.

R/Wspieranie dziecka

w rozwoju, wskazywanie mocnych stron.

 

 

Rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności

Społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami

 

Nauczyciele

Pedagodzy

Psycholog

 

Wychowawcy klas

 

 

 

Pedagog szkolny

Psycholog

Wychowawcy

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

Nauczyciele

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

Omawianie zachowań na zespole, wychowawczym/zeszyty uwag

 

 

Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucie własnej wartości.

Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji

 

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

 

 

 

Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.

 

Wg potrzeb

(pomoc p-p)

 

 

Wychowawcy

Pedagog szkolny

Psycholog

 

 

Pedagog szkolny

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Obserwacja rozwoju osobowości uczniów

3.Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyspozycyjność dyrekcji, nauczycieli i pracowników szkoły w zakresie potrzeb i problemów zgłaszanych przez ucznia.

 

Zachęcanie uczniów do korzystania ze wsparcia pedagoga i psychologa.

 

Otwarta współpraca z Samorządem Szkolnym.

 

Zapoznanie się z publikacją ORE „ Dziecko w sytuacji kryzysowej. Wspierająca rola pracowników oświaty”

 

 

Śledzenie losów absolwentów szkoły.

 

Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.

 

 Tematyka godzin wychowawczych.

R-Aktywne angażowanie w prace na rzecz klasy

i szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrekcja

Nauczyciele

Pedagog szkolny

Pedagodzy specjalni

 

Rodzice

 

Dyrekcja

Nauczyciele

 

Wychowawcy

Pedagodzy

Psycholog

Nauczyciele

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacje od uczniów

 

Obserwacje zachowań uczniów

Wdrażanie uczniów do radzenia sobie ze stresem i przygnębieniem.

 

Podnoszenie samooceny uczniów poprzez indywidualne rozmowy.

 

 

Wychowawcy

Pedagodzy

Psycholog

Nauczyciele

Cały rok

 

 

4.Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych w proces edukacji

Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy osób niepełnosprawnych.

 

Pomoc uczniom niepełnosprawnym poprzez podejmowanie działań:

rehabilitacyjnych, rewalidacyjnych,

logopedycznych

i korekcyjnych.

 

Posiedzenia zespołów specjalistów do spraw udzielania pomocy p.p.

(dla uczniów posiadających orzeczenie sppp/ppp).

 

Włączanie się w imprezy środowiskowe organizowane na rzecz  osób chorych i niepełnosprawnych- Igraszki Mikołajkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczestnictwo w posiedzeniach zespołów specjalistów.

Wychowawcy klas

Pedagodzy specjalni

 

Pedagodzy specjalni

Pedagog

Psycholog

Logopeda

Nauczyciele specjaliści

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

Przynajmniej 2x w roku

Obserwacja zachowań uczniów

 

Wymiana spostrzeżeń nauczycieli, rodziców

 

 

 

 

Analiza skuteczności udzielanej pomocy p.p.

 

 

5. Uświadamianie rangi wartości chrześcijańskich

i humanitarnych

 

Niesienie pomocy potrzebującym, branie udziału w zbiórkach

i akcjach charytatywnych

 

 

 

Organizacja akcji charytatywnych i ciekawych spotkań z ludźmi, którzy pomagają innym.

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas

Szkolne Koło Wolontariatu

Pedagog szkolny

Zaproszone osoby

Wychowawcy

Katecheci

Rodzice

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Informacje od nauczycieli i rodziców

 

Branie udziału w zbiórkach odzieży, obuwia, zabawek, pieniędzy, nakrętek

i akcjach charytatywnych na rzecz dzieci, osób starszych z naszej gminy oraz osób potrzebujących (np. Szlachetna Paczka)

 

Szkolne Koło Wolontariatu

Samorząd Uczniowski

Wg potrzeb

 

Kultywowanie tradycji i zwyczajów.

 

Projekcje filmów, pogadanki, książki, przykłady z życia, godziny wychowawcze, lekcje religii.

 

 

 Wychowawcy

 Pedagog szkolny

 Nauczyciele

 Katecheci

 

 

6. Wzmacnianie prawidłowych więzi z rodziną

 

Zajęcia edukacyjne

z zakresu „Wychowania do życia w rodzinie“.

 

Nauczyciel WDŻ

 

Cały rok

Obserwacja zachowań uczniów

 

Okazywanie miłości

i szacunku rodzicom, rodzeństwu oraz innym domownikom

 

Organizowanie imprez środowiskowych,  czynne włączanie się w imprezy typu: Dzień Ziemniaka, Pożegnanie Lata, Piknik Rodzinny z okazji Dnia Dziecka

 

Wychowawcy

 Pedagog szkolny

 Nauczyciele

 

Cały rok

Informacje rodziców o zachowaniach.

 

 Ocena zachowań

i postaw uczniów wyrażana przez nauczycieli uczących, wychowawców i innych osób

Umiejętność wyrażania uczuć

 

Pogadanki na godz. wychowawczych

 

Wychowawcy

Cały rok

 

 

  1. WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE

Zadania

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni

Termin

Ewaluacja

 

1.    Kształtowanie więzi z ojczyzną, świadomości, tożsamości i dumy narodowej

 

 

 

 

 

Organizowanie uroczystości obchodów świąt

i rocznic

 

Zapoznanie uczniów

z historią państwa polskiego oraz symbolami państwowymi

 

Wycieczki krajoznawcze - poznanie miejsc pamięci narodowej

 

Wychowawcy

 

Nauczyciele

 

Opiekun Samorządu

Uczniowskiego

 

Rodzice

 

Nauczyciel bibliotekarz

 

Cały rok

 

Obserwacje uczniów

 

Informacje zwrotne rodziców

 

2.    Poznanie najbliższego środowiska lokalnego i specyfiki swojego regionu

 

 

Kształtowanie tożsamości narodowej w naszym regionie

 

 

Poznanie przeszłości i tradycji naszej okolicy

 

 

Organizowanie wycieczek po najbliższej okolicy  (np. Muzeum Ignacego Łukasiewicza, GOK, i inne).

 

 

Zapoznanie się

z monografiami naszej miejscowości

i okolicy.

 

Pełnienie przez uczniów opieki nad miejscami pamięci narodowej, pomnikami narodowymi.

 

Prowadzenie kroniki szkolnej.

 

Poznanie tradycji swojej szkoły (historii, symboli, patrona, hymnu szkoły, osiągnięć).

 

Propagowanie dorobku uczniów w środowisku lokalnym występów artystycznych, rozgrywek sportowych, konkursów przedmiotowych.

 

Zamieszczanie informacji na stronie internetowej.       

 

Wychowawcy

 

Nauczyciele

 

Bibliotekarz

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obserwacje uczniów

 

Informacje zwrotne od ludzi spotykającymi się z uczniami naszej szkoły

 

3.    Rozwijanie poczucia tożsamości europejskiej

 

Poznanie historii Polski i Europy oraz kultury i zwyczajów w krajach europejskich

 

Organizacja spotkań

i pogadanek.

 

Organizacja konkursów

o państwach Unii Europejskiej.

 

Dostarczanie podstawowej wiedzy na temat Unii Europejskiej, jej symboli i kultury.

 

Nauczyciele

 

Wychowawcy

 

Nauczyciele języka angielskiego i niemieckiego

 

Cały rok szkolny

 

Rozmowy

z uczniami

 

 

 

Osiągnięcia uczniów

w konkursach językowych

 

           

III. WYCHOWANIE PROZDROWOTNE I PROEKOLOGICZNE

 

Zadania

Sposoby realizacji

Rodzic

Odpowiedzialni

Termin

Ewaluacja

 

1.    Profilaktyka zdrowotna

 

Pogadanki z zakresu profilaktyki zdrowotnej.

 

Wychowawcy

 

Cały rok

 

 

Wdrażanie do różnych form aktywności fizycznej.

 

Organizacja zajęć pozalekcyjnych,

propagowanie zdrowego stylu życia.    

Przekonywanie o roli ruchu dla zdrowia; kształtowanie nawyku uprawiania ćwiczeń na zajęciach z wychowania fizycznego i godz. wychowawczych.

 

Realizacja programu profilaktycznego: „Moje dziecko idzie do szkoły” (klasy 0 )

 

 

 

„Zawsze razem” (klasy  )

 

 

 

 

 

Realizacja programu profilaktycznego:

„Trzymaj formę” (klasy 5,6 )

 

 

 

Realizacja programu profilaktycznego: „Chroń się przed kleszczami” (klasy I, IV)

 

 

 

Realizacja programu profilaktycznego „Podstępne WZW" ( klasy 7 i 8)

 

Rodzice

 

 Nauczyciele w-f,

higienistka szkolna, zaproszeni goście

 

 

Koordynator:

Agata Pazdyk

Wychowawcy klas 0a, 0b, 0c, 0d

 

Koordynator:

M. Hyjek

Wychowawcy klas 3a, 3b

 

 

Koordynator:

A.Łogin

Wchowawcy

Klas:5a,5b,6a,6b,6c

 

Koordynator:

K. Zych kl.1,

A. Rusek kl. 4

Wychowawcy klas 1a, 1b, 1c,4a, 4b

 

Koordynator:

G. Serafin

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

Wzajemna wymiana spostrzeżeń nauczycieli, wychowawców, rodziców

 

Obserwacje

 

Wymiana spostrzeżeń nauczycieli, rodziców

 

 

 

 

 

sprawozdanie

Promowanie aktywnego odpoczynku. Uświadamianie znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka.

- pogadanki na lekcjach wychowawczych, lekcjach biologii, wychowania fizycznego itp

 

Wychowawcy

nauczyciele: biologii, przyrody, w-f

Cały rok

 

 

Organizacja imprez szkolnych, gier i zabaw (np. Dzień Dziecka, wyjazdy do kina, teatru, galerii, udział w turniejach, zawodach sportowych, wycieczkach).

 

 

 

 

 

 

 

 

Prelekcje w klasach VI odnośnie okresu dojrzewania dziewcząt i zmian zachodzących w ich organizmie „ Między nami kobietkami”

 

 

Pedagog szkolny

pielęgniarka

 

 

Poznanie zasad
zdrowego żywienia oraz zaburzeń
w funkcjonowaniu organizmu spowodowanych nieodpowiednim odżywianiem (walka z otyłością, anoreksją, bulimią),

 

Pogadanki na godzinach wychowawczych.

 

Gazetka ścienna  - Zdrowo jem, zdrowo żyję.

 

Pogadanki z pielęgniarką, dietetykiem.

 

Jak nie dać się kompleksom ?- profilaktyka zaburzeń odżywiania/ lekcje wychowawcze, warsztaty

 

Wskazywanie zagrożeń wynikających ze złego odżywiania oraz nieodpowiedniego stylu życia.

 

Wychowawcy

 

Samorząd Uczniowski

 

 

 

Specjalista-dietetyk

 

 

2. Ochrona zdrowia psychicznego

 

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu psychicznemu

 

 

 

 

 

 

 

 

Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskani pomocy w szkole i poza szkołą.

 

 

 

- nauczanie efektywnego wykorzystania czasu wolnego

- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych

- rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań codziennego życia.

 

Realizacja rekomendowanego programu profilaktycznego „ ISKRA ODPORNOŚCI”

 

Pogadanki/prelekcje na godzinach wychowawczych.np.:

„ Nawyki zagrażające dobremu samopoczuciu”

 

 

 

Klasy 1-8

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasy 8a,8b,8c

 

 

Klasy 4-8

 

 

Wychowawcy

Psycholog

Pedagog

Dyrektor szkoły

 

 

 

 

 

Psycholog

Pedagog

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej.

Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami.

 

Wychowawcy

Psycholog

Pedagog

Dyrektor szkoły

Cały rok

 

3.Wzmacnianie u uczniów postaw promujących zdrowy styl życia, przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym.

 

Tydzień promocji zdrowia w szkole PASJE, ZAINTERESOWANIA,TALENTY ALTERNATYWĄ DLA ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH ( godziny wychowawcze poświęcone możliwościom pochwalenia się swoimi zainteresowaniami).

 

 

Wskazywanie na szkodliwość używek

i farmaceutyków oraz ukazywanie zagrożeń jakie niosą ze sobą uzależnienia.

 

 

Wdrażanie do asertywnego zachowania w obliczu zagrożeń współczesnego świata ze szczególnym uwzględnieniem reakcji na sytuacje stresowe.

 

R-Sprawuje nadzór nad korzystaniem z nowych mediów w domu.

 

R-Zna przyczyny, skutki zażywania środków psychoaktywnych, wie gdzie zwrócić się

o pomoc.

 

 

Wychowawcy

Samorząd Uczniowski

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele przyrody, biologii

 

Nauczyciele wf-u

 

Wychowawcy

 

Rodzice

 

Wzajemna wymiana spostrzeżeń nauczycieli, wychowawców, rodziców.

4.Pierwsza pomoc

 

Uczenie podstawowych umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej ( zakres wprowadzanych umiejętności w zależności od wieku dzieci).

Dostosowanie oczekiwań do możliwości dziecka.

 

nauczyciele w-f

 

 

nauczyciel edb

Kwiecień

 

 

5.Kształtowanie

świadomości ekologicznej

 

Umożliwianie udziału w akcjach "Sprzątanie Świata", "Dzień Ziemi".

 

Promowanie konkursów ekologicznych

i happeningów.

 

Popularyzowanie czasopism o tematyce ekologicznej.

 

Dyrekcja

Wychowawcy

 

Nauczyciele przyrody

 

 

Nauczyciele

 

 

Cały rok

 

 

Dyplomy

i wyróżnienia w konkursach

 

 Obserwacja

 

6.Profilaktyka agresji i przemocy w szkole

 

 

Zapobieganie agresji i przemocy

 

 

Zapewnianie bezpiecznych warunków wychowania i nauki

 

Kształtowanie postaw tolerancyjnych

 

Spotkania i pogadanki z przedstawicielami policji, kuratorami, pedagogiem szkolnym

 

Pedagogizacja rodziców (organizowanie spotkań, prelekcji, pogadanki z wychowawcą, projekcje filmów edukacyjnych)

 

 

 

Wdrażanie programów profilaktycznych dotyczących przemocy, agresji

Zgłaszanie szkole zaobserwowanych niepokojących zmian

w zachowaniu dziecka.

Informowanie o zaistniałych negatywnych zdarzeniach

z udziałem uczniów poza terenem szkoły.

 

Nauczyciele

 

Pedagog szkolny

 

Policjant

 

Pedagog

 

Wychowawcy

 

Rodzice

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

Obserwacje

 

 Wymiana spostrzeżeń nauczycieli

 

 

Ankiety

 

 

 

 

Integrowanie społeczności uczniowskiej

 

Kształtowanie postawy asertywnej

 

Kształtowanie umiejętności rozwiazywania problemów bez użycia siły

 

 

 

 

 

 

Uczenie prawidłowej komunikacji w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych

 

 

 

 

 

Uczenie zasad współżycia społecznego i konsekwencji niewłaściwego zachowania się

- lekcje wychowawcze,

- wycieczki,

- imprezy klasowe

- zajęcia z pedagogiem poświęcone integracji grupowej

 

Wykorzystanie na lekcjach wychowawczych filmów o agresji i jej unikaniu.

 

Systematyczna praca z uczniami dopuszczającymi się przemocy fizycznej, po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby przez wychowawcę lub nauczyciela.

 

 

-spotkania indywidualne z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,

-rozmowy z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem,

-kontrakt z uczniem,

-zajęcia z pedagogiem\psychologiem poświęcone komunikacji społecznej

 

-Zabawy edukacyjne,

-Utrwalanie kulturalnych zachowań- „czarodziejskie słowa”: proszę, przepraszam, dziękuję

 

-zapoznanie uczniów z zasadami oceniania zachowania,

-omawianie zachowania uczniów podczas indywidualnych spotkań z rodzicami,

-przypominanie regulaminów imprez kulturalnych, sportowych oraz wycieczek.

-lekcje wychowawcze na temat na temat „ Konsekwencje niewłaściwego zachowania w szkole”,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasy 1-8

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasy 1-3

 

 

 

 

Klasy 4-8

 

Wychowawcy

Pedagog szkolny

 

 

 

 

 

Wychowawcy

Nauczyciele

Pedagodzy

 

 

Psycholog

Pedagodzy

 

 

Wychowawcy,

Nauczyciele przedmiotów,

Psycholog,

Pedagog

 

 

 

 

Wychowawcy

Pedagog

 

 

 

wychowawcy

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

7.Profilaktyka uzależnień od papierosów, alkoholu i narkotyków

 

Organizowanie pogadanek, prelekcji dla uczniów ze specjalistami/terapeutami i członkami grupy AA  ( Poradnia Uzależnień w Stalowej Woli

Projekcje filmów

z zakresu profilaktyki uzależnień, prezentacje multimedialne

Czujność

w trosce

o zapobieganie uzależnieniom dziecka.

 

 

Nauczyciele

 

Pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

Dostarczanie informacji o mechanizmach i następstwach próbowania używek

Zajęcia wychowawcze:

- jak ustrzec się przed nałogami

- jak kształtować silną wolę

Klasy 4-8

 

Wychowawcy

Pedagog

Psycholog

 

 

8.Profilaktyka zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnej technologii (telefon kom., tablet, komputer, Internet)

Zajęcia profilaktyczne prowadzone w ramach godz. wychowawczych, zajęć komputerowych

i informatyki

 

Spotkania i pogadanki z policją (wg potrzeb)

 

Pogadanki dla rodziców na zebraniach

 

Egzekwowanie zakazu używania telefonów

Klasy 1-8

 

Wychowawcy

Nauczyciele zajęć komputerowych i informatyki

 

 

 

Wychowawcy

Nauczyciele,

Pedagodzy

Psycholog

Cały rok

 

 

 

 

 

 

Cały rok

Obserwacje uczniów

 

Wymiana spostrzeżeń nauczycieli, rodziców.

 

 

9.Prowadzenie interwencji pedagogicznej

Obserwacja relacji rówieśniczych

 

Rozmowy indywidualne z uczniami i ich rodzicami, opiekunami

 

Rozmowy wychowawcze i interwencyjne

z policjantem

 

Współpraca z kuratorami sądowymi

 

Spotkania interdyscyplinarne w Ośrodku Pomocy Społecznej w Padwi

 

Pedagodzy

Psycholog

Pedagodzy

Psycholog

 

 

Pedagodzy

Psycholog

 

 

 

Pedagodzy

 

 

 

 

Dyrektor

Cały rok

 

 

 
IV. DORADZTWO ZAWODOWE

 

Zadania

Sposoby realizacji

Rodzic/ uczniowie

Odpowiedzialni

Termin

Ewaluacja

 

1. Pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji uczniów ważnych przy dokonywaniu w przyszłości wyborów edukacyjnych i zawodowych.

- wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów,

- stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz

pasji,

-  zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów, jakie człowiek może wykonywać,

klasy 1-3

 

wychowawca

 

 

- uruchomienie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości,

- stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

klasy 4-6

Wychowawcy

Nauczyciele przedmiotowi np. plastyki, muzyki, j.polskiego

 

 

-podnoszenie świadomości uczniów w braniu odpowiedzialności za indywidualny rozwój osobisty,

- rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania,

- wdrażanie uczniów do samopoznania wewnętrznego potencjału,

-  kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron,

- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie,

klasy 7-8

 

Wychowawca

Doradca zawodowy

 

 

2.Podejmowanie właściwych decyzji

- cykliczne zajęcia z doradcą zawodowym;

- spotkania dla zainteresowanych rodziców poświęcone doradztwu zawodowemu

- udział w targach szkół,

- autodiagnoza preferencji edukacyjnych i zawodowych,

Klasy 7-8

Rodzice

Doradca

Wychowawcy klas 7-8

 

 

 

XII. EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

W ustaleniu czy realizowany program przynosi oczekiwane efekty, niezbędna jest jego ewaluacja. W tym celu należy przeprowadzić wśród uczniów, rodziców i nauczycieli ankiety. Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod koniec roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.

 

Sposoby ewaluacji:

  • ankieta
  • analiza dokumentacji szkolnej
  • rozmowy z uczniami i rodzicami
  • spotkania Rady Rodziców
  • hospitacje, obserwacje zajęć, imprez i uroczystości szkolnych
  • obserwacja
  • inne

 

  • USTALENIA KOŃCOWE

Za realizację Programu Profilaktyczno- Wychowawczego Szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani, bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły. Program podlega monitorowaniu i ewaluacji.

Menu z prawej strony
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.